22.10.2017

MACKINAC ISLAND TRIP

Heips! Nyt hypätään pari viikkoa taaksepäin viikonloppuun, jolloin olin YFU:n järjestämällä kolmen päivän mittaisella matkalla Mackinac Islandilla. Mackinac Island on pieni (vain noin 9 km2 kokoinen) saari Michiganin pohjois- ja eteläosien välissä Lake Michigan -järvessä (katsokaa google mapsista, vaikee selittää). Saari on tosi kuuluisa ja tunnettu kauniista luonnostaan (80% siitä on luonnonpuistoa, jossa kulkee patikointipolkuja), tosi herkullisesta fudgestaan ja siitä, että saarella ei ole ollenkaan autoja. Liikkuminen siis tapahtuu polkupyörillä ja hevosvaunuilla, mikä kyllä loi paikkaan ihan omanlaisensa tunnelman. Myös saaren minikokoinen keskusta on ihan supernätti, talot on tosi kauniita vanhoja puutaloja.

Aloitetaan kuitenkin aivan meidän reissun alusta. Lähdettiin siis aikaisin lauantai-aamuna bussikyydillä kohti Pohjois-Michigania. Matkalta napattiin kahdesta eri kaupungista lisää vaihtareita mukaan, ja kun koko porukka oli kasassa, meitä oli yhteensä 50 ihmistä 18 eri maasta! Eniten tyyppejä oli Saksasta ja Japanista, mutta oli myös mm. Puolasta, Bulgariasta, Thaimaasta, Espanjasta ja mun lisäks myös yksi poika Suomesta, jee! Tosi kansainvälinen meininki siis.
Eka päivä kului lähes kokonaan bussimatkaan. Matkan järjestäjät eli mukana olevat YFU:n vapaaehtoiset olivat tosi mukavia ja tarjoilivat bussissa koko ajan jotain välipalaa, hedelmiä, cinnamon buneja, keksejä jne. Lounaalle pysähdyttiin muuten yhteen todella tyypilliseen amerikkalaiseen dineriin, jossa syötiin burgerit. Toi oli mun eka kerta tän mun vaihdon aikana, kun kävin ton tyylisessä paikassa syömässä, joten olin aika innoissani vaikka ruoka oli tietysti tosi epäterveellistä, eikä ees mitenkään tosi hyvää :D

Vielä ennen saapumista meidän majapaikkaan, mentiin käymään Historical Mill Creek -nimisessä paikassa, joka oli siis kaunis luonnonpuisto Lake Michiganin rannalla sekin. Siellä oli tosi kaunista, ja mä Järvi-Suomen kasvattina vähän villiinnyin, kun näin ekaa kertaa melkein kahteen kuukauteen järven! Tuolloin oli aika sateista ja vähän koleaa, joten ei voitu tehdä aktiviteetteja mitä meille oltiin luvattu (kuten zip lining), mutta ei se haitannut. Kierreltiin puistossa ottamassa kuvia noin tunnin verran. Mulla ei valitettavasti ollut kameraa tuolla mukana, joten saatte tyytyä puhelinkuviin...

Mill Creek! / Siellä oli tällänen torni mistä oli tosi hienot näkymät Lake Michiganille, horisontissa näkyi Mackinac Island ja Mackinac Bridge!

Illalla sit saavuttiin (pizza-dinnerin jälkeen) meidän majapaikkaan, joka oli sellanen aika tavallinen leirintäalue nimeltään Wilderness State Park. Se ei siis sijainnut siellä Mackinac Islandilla niinkuin mä olin luullut, vaan tyyliin 20 minuutin bussimatkan päässä satamasta josta pääsi sitten lautalla sinne saarelle. Mutta sinne me mentiin vasta sunnuntaina. Lauantai-iltana mentiin vielä Lake Michiganin rantaan ihailemaan auringonlaskua sateen loputtua, oli niin kaunista.

Joku oli pystyttänyt rannalle joulukuusen :D

Toisena päivänä herättiin aika aikaisin ja aamiaisen jälkeen ajettiin bussilla Mackinaw Cityn satamaan ja sieltä lautalla Mackinac Islandille. Sää oli onneksi aivan täydellinen, +20'C ja auringonpaistetta. Saarelle päästyämme jakauduttiin neljän hengen ryhmiin ja lähdettiin tutkimaan saarta pyöräillen. Tuun sanomaan tän tässä postauksessa varmaan kymmenen kertaa, mutta siellä oli niin kaunista!! En kestä. Saaren luonto oli ihan mielettömän kaunista. Mulle tuli mieleen siitä vähän kuin  toisaalta Suomen Lapin ja toisaalta jonkun Kreikan luonto yhdistettynä: paljon kuusi- ja mäntymetsää, paikoin pieniä soita ja koivuja, mut toisaalta koko paikkaa reunustivat valkoiset kivirannat ja aivan kristallinkirkas turkoosi vesi.  Kolme tuntia hurahti saaren ympäri pyöräillessä tosi nopeasti. Me Franzin (Saksa), Annan (Puola) ja Mion (Japani) kanssa kiivettiin mm. erästä luontopolkua pitkin yhdelle korkealle näköalapaikalle, mistä löydettiin sellanen hieno kivimuodostelma, Arch Rock. Syötiin eväslounas (joka sisälsi Amerikan tyyliin keksejä, sipsejä, sandwichin ja omenan) rannalla järvituulen hyväillessä kasvojamme. Ai että.

Arch Rock

Kun oltiin saatu tarpeeksemme pyöräilystä, jatkettiin Mackinacin kylän tutkimista. Sieltä löytyi vaikka kuinka monta suloista pikkuputiikkia, ja yli kymmenen erilaista fudgekauppaa. Me käytiin testaamassa ainakin viiden eri kaupan fudge, kunnes löydettiin paras ja ostettiin sieltä isot siivut kotiinviemisiksi. Käytiin myös Haunted Theatressa, joka oli siis tavallaan kummitustalo jonka läpi käveltiin. Ei ollut edes kauhean pelottava. Mun oli kans tietysti pakko käydä silittämässä yhtä vaunuhevosta, ne oli niin suloisia.

Täältä löytyi lopulta kaikista parasta fudgea, mä ostin siivun suklaa-pekaanipähkinäfudgea. Nam.

Mä olisin voinut jäädä tuonne saarelle vaikka kuinka pitkäksi aikaa, koska siellä oli vaan niin ihana tunnelma, ihan superkaunista ja tuntui että vielä paljon jäi näkemättä. Ehdottomasti siis aion palata tuonne vielä joskus! Lautta kuitenkin tuli hakemaan meitä päivän loputtua, joten ei auttanut kuin hyvästellä tää ihana paikka ja palata majapaikkaan. Meillä oli kuitenkin tosi kiva ilta leirissä, tehtiin leirinuotio ja syötiin s'mores (nuotiolla paahdettu vaahtokarkki ja suklaapala kahden keksin välissä, tosi hyvää), mentiin rannalle kuuntelemaan hyvää musiikkia kuunvalossa, nautittiin vikan illan mahtavasta tunnelmasta. Oli niin kivaa. Toi ilta oli aivan kirkas ja pilvetön, joten tähdet ja kuu näkyivät tosi upeasti, ja meidän leiristä näkyi vieläpä linnunrata! Mä en ollut koskaan ennen nähnyt sitä, joten menin aivan sekaisin kun tajusin että se oli ihan siinä suoraan meidän yläpuolella. Loputtoman kokoinen taivas näytti mustalta sametilta, johon oli ripoteltu timantteja. Se oli yksi kauneimpia asioita, mitä oon ehkä koskaan nähnyt. (en todellakaan saanut otettua siitä kuvaa ilman jalustaa, mitä mulla ei ollut, joten pahoittelut. teidän täytyy itse mennä näkemään se.)

Kolmantena päivänä eli maanantaina hypättiin heti aamusta bussiin ja lähdettiin pikkuhiljaa kotia kohti. Oli vähän haikea olo; ei olisi yhtään huvittanut palata huomenna kouluun ja jättää kaikki tää kiva ja kauempana asuvat kaverit taakse. Onneksi ei kuitenkaan ajettu ihan suorinta tietä kotiin, vaan aamupäivällä lähdettiin käymään Michiganin pohjoisosan eli Upper Peninsulan (UP) puolella. Ajettiin sinne sen upean Mackinac Bridgen yli, joka on siis tosi korkea silta näiden kahden peninsulan (lower ja upper) välillä. Vierailu UP:ssä oli vain yhden peuraranch -kierroksen mittainen. Käytiin siis yhdellä peura ranchilla silittelemässä ja syöttelemässä ihania bambeja. Siellä oli muutama ihan pieni vauvapeurakin, niin söpöjä <3

Myös tälläinen pikkukaveri bongattiin :)

Ennen paluumatkalle lähtöä käytiin vielä ottamassa vähän kuvia Mackinac Bridgestä.

Koko porukka :)

Paluumatkalla pysähdyttiin lounaalle Taco Belliin ja sen jälkeen vielä kolmeksi tunniksi yhteen outdoor malliin shoppailemaan, mikä oli tosi kiva. Löysin kerrankin vaikka mitä ja ostin paljon uusia syysvaatteita (yleensä oon tosi "arka" käyttämään rahaa enkä viitsi ikinä ostaa mitään, joten nyt olin aika ylpeä itsestäni). Kotona Ann Arborissa oltiin vasta myöhään illalla.

En siis koko viikonloppuna tietenkään ehtinyt tehdä melkein mitään läksyjä, joten voin kertoa että sitä seuraava neljäpäiväinen koulussa oli aivan kamala, kun oli niin paljon myöhässä olevia tekemättömiä töitä. Mutta silti sanoisin, että tää reissu oli todellakin sen arvoinen. Saatiin viettää todella ikimuistoiset kolme päivää kavereiden kanssa uusia siistejä paikkoja tutkien ja hauskaa pitäen. Että tuleville vaihtareille sanoisin, jos teille tarjoutuu mahdollisuus mennä jollekin teidän vaihtojärjestön järkkäämälle matkalle, niin menkää! On varmasti mahtava kokemus. :)

Seuraavassa postauksessa kirjoittelen jo toivottavasti ihan ajankohtaisista kuulumisista. See ya!

- Iida

1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

2. Ihania kuvia!! Varsinkin toi tota siltaa vasten otettu, missä sulla on toi Mackinac Island-paita.

1. Kiitos!! Itekin tykkään siitä ja ah tosta paidasta kans!